Milyen könyved van? Regény? Szakkönyv? Mesekönyv? Verseskötet? Receptgyűtemény?
Ki a közönséged? Vállalkozók? Szülők? Szinglik? Ezermesterek? Gyerekek? Fiatalok? Idősek?
Milyen személyiséged? Extrovertált vagy introvertált személyiség vagy?
Ezektől függ, hogy neked milyen stratégia fog bejönni, milyen eszközöket fogsz használni, és mire kell helyezned a hangsúlyt.
1. Instant salesHa a könyved olyan, hogy nagyon nagy az igény rá, és ezt azonnal, egyértelműen tudod kommunikálni, akkor a legegyszerűbb stratégia az ha készítesz egy honlapot, és azt meghirdeted. Mi mindkét könyvünknél sikerrel alkalmaztuk ezt. Ez egyszerűnek tűnik így elsőre, de sok apró részletnek kell a helyén lennie ahhoz, hogy működjön.
A honlapodnak képesnek kell lennie megszólítani a célközönséget, felkelteni a kíváncsiságát, felébreszteni a vágyat és bizalmat építeni. A hirdetéseidnek pedig el kell érniük a megfelelő közönséget, és fel kell kelteniük az érdeklődésüket. Ha ez nincs meg, akkor ez a stratégia leginkább csak a pénzedet fogja elégetni és az idődet fogja elrabolni. A könyv első részében (Hogyan adtunk el 1000 e-bookot egy hónap alatt) leírtam, hogy milyen elemekből rakd össze, és hogyan írd meg a honlapod szövegét. Így erre most külön nem térek ki.
Azóta viszont több hirdetéstípust is teszteltünk és sikerrel futtatunk. Ezeket meg fogom mutatni neked a következő fejezetben.
2. A listaépítőA következő stratégia a listaépítő stratégia. Amikor az első eladás elé beteszünk egy alacsonyabb lépcsőfokot, amit az érdeklődő könnyebben meg tud lépni.
Itt az első cél nem az eladás, hanem az, hogy megszerezzük egy potenciális vásárló e-mail címét, ami azután lehetőséget ad nekünk arra, hogy tartsuk vele a kapcsolatot, és bizalmat építsünk. Igazából több módja is van a kapcsolattartásnak. Az e-mail cím megszerzése csak az egyik. De eredményes lehet egy Instagram követőtábor, egy Facebook csoport, egy Youtube csatorna követőtábor felépítése is. A legütősebb az, ha ezeket együttesen építed. Mindegyiknek megvan az előnye és a hátránya is.
Nézzük, hogyan tudod építeni az e-mail listádat. hiú ábránd azt gondolni, hogy csak kiírod, hogy iratkozz fel az e-mail értesítőmre, és az emberek minden eldobva rohannak feliratkozni. Bizony mára az e-mail címnek nagy értéke lett. Nem adjuk meg csak úgy bárkinek. Ahhoz, hogy megszerezd a célközönséged e-mail címét, valami olyat kell cserébe adnod, ami van annyira értékes, annyira csábító neki, hogy megadja. Ezen bizony dolgoznod kell egy keveset.
2A)A legegyszerűbb (és néhány esetben az egyetlen) megoldás az “olvass bele a könyvembe”. Ha érdekli a téma, és sikerül annyira felkelteni a kíváncsiságát, akkor egy letölthető PDF e-bookért megadja az e-mail címét. Ekkor egy automata szoftver elküldi neki a könyved első fejezetét vagy 20-30 általad kiválogatott oldalt különböző fejezetekből. Ez olyasmi, mint a mozikban a film megjelenése előtti trailer-ek (filmelőzetes), amivel bele tudsz nézni a filmbe, és ha jónak ítéled, akkor elmész a moziba és megnézed. Ha az érdeklődő a letölthető részt jónak ítéli, akkor meg fogja venni a teljes könyvet. Ha ezt igazán jól akarod csinálni, akkor tedd a következőt:
A letölthető e-bookodba ne a megoldásokat írd le, hanem csak annyit, amiből megérti, hogy mi is a probléma. Ha megérti a problémát, és megérti, hogy Te tudod a megoldást, akkor akarni fogja a könyvet.
Példa: Fejfájás.
A fejfájásodat az is okozhatja, hogy bizonyos ásványi anyagokból kevés jut a szervezetedbe. Ezek pótlásával megszűnhet a fejfájásod. Leírod a problémát, de nem írod le a megoldást. Nekem éveken keresztül gyakran rettenetesen fájt a fejem, és próbálkoztam mindennel, amibe csak belebotlottam, de nem szűnt meg. 2017-ben kérdezte meg valaki, hogy szedek-e elég …….-t. Nem szedtem. Akkor viszont “mit veszíthetek” alapon kipróbáltam, és azóta nem fáj a fejem. Ez egy állandó migrénnel küzdő embernek maga a megváltás.
Látod, csak egy szót hagytam ki: a konkrét megoldást. Csak a problémáról írtam. De ha neked is gyakori a fejfájásod, akkor jó eséllyel felkeltette az érdeklődésedet. Ez egyébként egy igaz történet, és hogy ne furdaljon a kíváncsiság, elárulom, hogy a kálium volt az, amiből hiányom volt. Azóta napi 500-1000 mg káliumot szedek, és nincs fejfájás.
Ha regényed van, akkor letölthetővé kell tenned a könyved első X oldalát. Ha sikerül az érdeklődőt becsábítani a regény világába, és egy izgalmas résznél ér véget a letölthető rész, akkor akarni fogja a folytatást. Itt nincs mese, jónak kell lennie a könyvednek. A kóstoló fogja eladni a teljes könyvet. Ha jó a sztori, akkor lesznek vásárlók, ha nem jó, akkor fejlődnöd kell íróként.
2B)Segíts az érdeklődőnek közelebb jutni a céljához. Taníts meg neki egy lépést, amivel sikerélménye lehet. Készíts egy letölthető PDF e-bookot, amiben lépésről lépésre leírod, hogy mit kell tennie. Ha megérti, és eredménye lesz, akkor bebizonyítottad neki, hogy igen, Te tudsz neki segíteni. Ha így lesz, akkor akarni fogja a folytatást és megveszi a könyvedet.
Példa: Honlapkészítés.
Hogyan vásároljon olyan tárhelyet, amihez jár saját domain név (www.valami.hu), és egy honlapszerkesztő is. Írd le lépésről lépésre, hogy hova kattintson, mit írjon be, mit csináljon. Utána írd le, hogy a könyvben teljes megoldást kap arra, hogyan szerkessze készre a honlapját.
Ha ez segít neki közelebb jutni a céljához, akkor akarni afogja a teljes megoldást, amihez a könyved megvásárlásával fog tudni hozzájutni.
2C)Készíts egy oktatóvideót, amit az e-mail címe megadása után elküldesz neki e-mailben. A 2B-hez hasonlóan ez is lehet egy olyan tanítás, ami segít neki közelebb jutni a célhoz.
2D)Készíts egy tesztet vagy egy kérdőívet, amin végighaladva felmérheted, hogy ki is ő, mi is a problémája, és mit is szeretne.
Ehhez szükséged lehet programozóra vagy egy szoftverre, de a teszt eredményeképpen sok információt megszerezhetsz az érdeklődőről, és az eredménytől függően személyre szabott információkat tudsz neki küldeni.
2E)Esettanulmány, ami bemutatja, hogy egy hozzá hasonló problémával küzdő ember hogyan oldotta meg a problémáját.
2F)Checklista, amhez tartozik némi elméleti magyarázat egy probléma megoldásáról, és utána a lista végigviszi a megoldáson.
2G)Eszközök vagy források listája.
Egy lista arról, hogy honnan tudja beszerezni a legjobb eszközöket, anyagokat a munkájához. Aki még csak az első lépéseit teszi egy területen, annak ez hatalmas segítég lehet.
Ezekkel a letölthető, megnézhető anyagokkal elérheted, hogy az érdeklődő megadja az e-mail címét, és utána nem kell hirdetést fizetned azért, hogy újra eljuttasd hozzá az üzeneteidet.
Ennek a folyamatnak az automatizálásához zseniális szoftverek (autoresponderek) vannak, amelyek között olyan is van, amit 2000 e-mail cím összegyűjtéséig ingyenesen használhatsz.
Meg tudod csinálni velük azt, hogy a feliratkozóknak meghatározott időben kiküldenek egy e-mailt. Pl. a feliratkozása után 1 nappal küld neki egy újabb e-mailt, amiben további segítséget, további hasznos információt adsz neki. Az egész folyamatot automatizálni tudod így, a honlapod és a szoftver gyűjtik az e-mail címeket és előre meghatározott sorrendben küldik az általad megírt e-maileket. Ez nagyon jó bizalomépítő eszköz.
A legjobb autoresponderek
Magyar:
www.salesautopilot.hu
www.listamester.hu
Angol:
www.mailchimp.com (2000 feliratkozóig ingyenes)
www.getresponse.com
www.activecampaign.com (profiknak)
3. Az író stratégiaIgazából ez egy kiegészítő lehet az instant sales és a listaépítő startégiához, de önmagában is megállja a helyét. Itt a feladatod az, amit talán a legjobban szeretsz: írnod kell. Sokat, hasznosat és rendszeresen.
Pár évvel ezelőtt az év marketingese díjat egy hölgy nyerte meg, aki az előadásában elmesélte, hogy ő bizony elhatározta, hogy soha többé nem akar pénzt költeni látogatószerzésre. Két év alatt több mint 200 blogcikket írt, amire egyre több és több jó látogató érkezett. Jó látogató alatt itt azt értem, hogy nem csak egy valaki aki beesik az oldaladra, hanem a célközönséged egy tagja, aki érdeklődik az iránt, amid van.
A tartalommarketinggel nem holnapra fogsz pénzt keresni. Ez egy hosszú távú stratégia. Esélyes, hogy pár hónapig csak meló és meló és meló lesz vele, és addig talán egy árva fillért sem fogsz látni. Ezért érdemes más eszközökkel együtt alkalmazni. Viszont ha Te az a kezdő író vagy, aki most bontogatja a szárnyait, akinek ideje van, de pénze nem sok, akkor – feltéve, hogy türelmes és kitartó vagy – néhány hónap alatt ez a startégia ingyen elkezdi neked szállítani az érdeklődőket, belőlük pedig a honlapod vásárlókat csinál.
A teendőd annyi, hogy indítasz egy blogot. Ezt megteheted a saját honlapodon is (ha lehet hozzá blogot készíteni), de készíthetsz egyet a www.blog.hu oldalon, vagy ha nemzetköziben gondolkodsz, akkor a www.wordpress.com oldalon. Írj magadról, írj az életedről, a könyvedről, a szereplőidről. De a legfontosabb, amit mindig szem előtt kell tartanod: olyan tartalmat kell készítened, ami a célközönséged számára érdekes és hasznos.
A látogatóid nagy részét a Google fogja neked szállítani. Mégpedig úgy, hogy a keresőben kis idő után elkezdenek megjelenni a blogcikkeid. Ha valaki rákeres a témára, amiről a cikk szól, akkor megjelenik a találatok között a cikked. Ha elég érdekes a címsora, akkor rákattint és átmegy a blogodra. Kaptál egy érdeklődőt. Ha igazán jó a cikk, akkor marad és olvas. Ha megkapta amiért érkezett, akkor van lehetőséged egy következő lépésre: vagy a honlapodra irányítod, ahol megvásárolhatja a könyvedet, vagy egy feliratkozó oldalra, ahol megadhatja az e-mail címét, és utána e-mailekkel továbbviszed a folyamaton.
Mára már nagyon magas szintre fejlődött a Goggle keresője, és képes megállapítani azt, hogy egy oldal valóban hasznos, vagy csak trükközni próbál, hogy sok látogatót szerezzen. Ha hasznos cikkeket fogsz készíteni, ami tetszik a látogatóknak, akkor egyre előkelőbb helyezést fogsz kapni a Googe találatok között. Ami egyenlő azzal, hogy egyre több látogatód lesz. Ha viszont huncutkodni próbálsz, és csak azt akarod elérni, hogy sok látogatód legyen, akkor savanyú lesz a szőlő, mert nem lesznek eredményeid.
Csak egy példa arról, hogyan állapítja meg a Google, hogy egy oldal hasznos-e vagy sem:
Valaki beírja a keresőbe azt, hogy “könyvírás kezdőknek”.
Kijön az első 10 találat. Az emberünk végignézi, és az egyik megtetszik neki. Rákattint. A Google “elindítja a stoppert”. Ha az emberünk hasznos tartalmat talál, ha megtalálja amit keresett, akkor jó eséllyel hosszabb ideig marad az oldalon. Ha nem azt kapta, amit keresett, akkor hamar visszatér és tovább keres. Ezt az időt a Google méri, és ez alapján el tudja dönteni, hogy az adott oldal a “könyvírás kezdőknek” keresési kifejezésre mennyire releváns. Ha releváns, akkor kap egy plusz pontot, ami annyit jelent, hogy kicsit előrébb kerül a találati listán. Ha nem releván, akkor kap egy minusz pontot, ami bizony azt jelenti, hogy hátrébb kerül. Ezért is fontos, hogy a blogcikkeid valóban hasznosak legyenek, mert csak így lesznek hosszú távon látogatóid.
Milyen blogcikk lehet hasznos a közönségednek?
Minden olyan tartalom, ami segít neki közelebb jutni a céljához. Tanítsd itt is a közönségedet. Amikor megérkezik a látogató a keresőből, akkor legyen egy “aztaaa” érzése. Érezze azt, hogy ez a tejjel-mézzel folyó kánaán, ami megválaszolja a kérdéseit és segít megoldani egy problémáját.
Ezzel a három stratégiával sok ezres olvasótábort tudsz építeni. Hosszú távon pedig szinte ingyenessé tudod tenni a könyveid eladását, hiszen ha van e-mail listád, ahová fillérekért tudsz e-maileket küldeni, és van egy blogod, ahová ingyen szállítja neked a Google a potenciális vásárlókat, és esetleg még egy Facebook csoportot is indítottál, ahol kialakítottál egy közösséget, akkor már nem kell hirdetésekért fizetned.
Ezt viszont fel kell építened! Ez pedig vagy pénzbe vagy időbe kerül. Ha kevés pénzed van, akkor hosszabb idő. Ha sok pénzed van, akkor rövidebb idő, mert akkor hirdetésekkel feltuningolhatod a folyamatot. Kezdj el építkezni még ma, és ha jók a könyveid, akkor pár éven belül csak írnod kell, és ott lesz a vevőtábor, akik várni fogják az újabb és újabb könyveidet.